slot Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu slot Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

slot Myanmar

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

09 December 2013 | Myanmar, Rangoon

Els en Janus.

Collega van de Pompe en plaatsgenote Els is samen met Janus na een reis door India ook in Myanmar neergestreken. We hadden afgesproken dat we elkaar op de hoogte zouden houden wanneer we waar zouden zitten zodat we af zouden kunnen spreken elkaar te ontmoeten als dat zo uit zou komen. Inle lake leek een goede mogelijkheid om elkaar te zien. Wij zijn dan op onze terugreis richting Yangon terwijl Els en Janus ( met een groepsreis dus gebonden aan een vast reisschema) nog op weg naar het noorden zijn. Volgens hun reisschema zouden ze donderdag 5 dec. In Inle lake aankomen terwijl wij daar dan al enige tijd zijn. We vinden dat niet erg omdat het hier relaxed verblijven is. De 7de moeten wij i.v.m. vervolgvlucht wel weer richting Yangon vertrekken en Els en Janus zouden de 5de in Inlelake arriveren. Mooie gelegenheid dus om elkaar te zien. Els mailde een kleine week geleden echter dat ze pas vrijdag 6 zouden arriveren. Op zich nog geen man overboord dan kan de avond van de 6de nog.

Wij gaan dus donderdagavond 5 dec. gewoon 's avonds ergens eten en treffen in het restaurantje een heel gezelschap Nederlanders. Nu zitten er in het buitenland overal Nederlanders maar twee nederlandse reisgezelschappen tegelijkertijd hier bij het meer leek ons wat veel van het goede. Wij dus gevraagd of misschien ook ene Els en Janus deel uitmaakten van de groep. En jawel hoor dat bleek zo te zijn. De hele groep was op de hoogte van ons bestaan en van het feit dat Els zich in de datum vergist had. Ze had gisteren en vandaag geprobeerd contact te zoeken maar dat was niet gelukt. Ze zaten mogelijk in een restaurantje een paar deuren verder te eten. Daar het hoofd maar eens om de hoek gestoken en jawel hoor daar zat mevrouw aan de pizza.

Twee avonden gezellig gekletst en reiservaringen uitgewisseld. Blijft apart en heel leuk om elkaar zo ver van huis tegen te komen.

Vrijdagochtend met taxi (twee uur rijden) samen met belgische jongeman naar grottencomplex vol met Boeddhabeelden geweest. Zeer bijzonder om zo 'n immense hoeveelheid beelden op zo 'n aparte plaats te zien. De reis erheen was mooi door het landschap en interessant door onze reisgenoot die als journalist in Dubai bleek te werken. Leuke vent waarmee we geanimeerd van gedachten gewisseld hebben over het midden oosten en de complexe situatie aldaar. Zijn vriendin bleek bovendien een Syrische te zijn die moeilijk het land uit komt c.q. moeilijk in een ander land een verblijfsvergunning krijgt wat het er voor hen niet gemakkelijk op maakt. Hij hoopte haar aan het eind van het jaar in Libanon een weekje te kunnen zien. Zaterdag rustig aan gedaan en om 18.00 uur de nachtbus naar Yangon genomen. Redelijke bus waarin we 12 uur gezeten hebben. Ik met slaappilletje redelijk geslapen, Jeanne weinig en dus brakde volgende ochtend.Nog even aan het eind van de rit een beetje gedoe. De mevr. van de touroperator waar we buskaartje hadden gekocht had ons beloofd dat de bus ons naar het centrum van Yangon zou brengen en dat zelfs op het ticket gezet. Blijkt dat de bus toch niet verder gaat dan het busstation dat een heel eind (half uur met taxi) van het centrum verwijderdis. Als wij verwijzen naar wat er op ons ticket staat wordt ons duidelijk gemaakt dat ze ons zo zullen brengen. Blijkt met pick-upje te moeten gaan dat ze op dat moment aan het volstouwen zijn met balen tabak. Die moeten eerst afgeleverd worden en daarna zijn wij aan de beurt. Gaat ong. anderhalf uur duren. Geen prettig vooruitzicht na zo'n lange busrit dus besluiten we met australisch stel, dat in hetzelfde schuitje zit, zelf maar taxi naar centrum te bekostigen.

Gelukkig was er plaats in hetzelfde hotel als dat we de eerste twee dagen hier gehad hadden.Waren dus gelijk weer op vertrouwde bodem.

De laatste twee dagen in Yangon redelijk rustig aan gedaan. Eenmaal met bootje naar overkant Yangonrivier en op aanraden van Els en Janus heel lekker gegeten in de golden duck. Voor de rest vooral wat geslenterd over straat en wat coleur locale opgesnoven. Soms gaat dat letterlijk bij de vele eetstalletjes langs de kant van de weg. De mensen hier schijnen een voorkeur te hebben voor werkelijk alles dat bij ons verwerkt wordt tot hondenbrokken (als het dat al haalt) De kop van het varken wordt doormidden gehakt en samen met werkelijk alle ingewanden gekookt in een substantie die erg op petroleum lijkt. Nadat ik in Inle lake op de nightmarket bij een stalletje had gegeten en er pas bij het derde stokje achter kwam dat ik kippekontjes (de ouderen onder ons die vroeger nog wel eens een hele kip kochten weten nog wel dat je er dat als eerste afhakte en in de vuilnisbak gooide) zat te eten hoef ik voorlopig even niets meer van de straat dat op ingewanden lijkt of dat ik niet kan definiēren. Maandagochtend naar de dierentuin geweest en geluncht in typisch Birmees restaurant. Geen menukaart maar zelf aanwijzen welke curries je wilt hebben en maar zien wat het straks kost. Vanavond als afsluiter van het blok Myanmar eten bij Thai kitchen en morgenochtend om 5 uur naar vliegveld. Eerst naar Kuala Lumpur en na 6 of 7 uur wachten door naar Jakarta waar we om 9 uur hopen aan te komen . Daar in hotel bij vliegveld vlug c.q. kort even slapen en andere ochtend om half 8 ( = 6 uur op vliegveld) doorvliegen naar Padang op midden Sumstra

• 09 December 2013 - 18:22

Peteren Rian:

Geweldig wat een verhalen weer en wat leuk om vrienden uit het dorp te treffen, al kostte dat wat moeite.
    Altijd weer bijzonder om met zo weinig aanknoppingspunten iemand in het buitenland te treffen, wij zijn op een vakantie in Polen Ad en Heleen eens kwijt geraakt, in de tijd dat er nog geen mobieltjes waren, maar eind van de dag stonden we bij toeval beide de vouwwagen op dezelfde camping op te zetten.
    Ook ik heb een reisje geboekt, Saskia wil toch wel heel graag dat ik kom na de bevalling, dus ik ga alléén op 26 januari, voor 3 weken naar Nieuw Zeeland.
    Wij genieten inmiddels van onze nieuwe badkamer, heerlijk onder de regendouche, bad moet ik nog "uit proberen".
    Geniet in Padang!!

• 13 December 2013 - 12:27

Els Berendts:

Toen Jan en Jeanne in Birma landden
    Ze kwamen van Afrika' s stranden
    't Was wennen dat wel
    Maar ze leerden snel
    Een smile opent harten en handen.

We trachtten verwarring te zaaien
    Door sluw met de datum te draaien
    Maar je verstoppen
    Lukt niet bij Kop en
    Ons snode plan was naar de knoppen.

Zo is het er toch van gekomen
    Om over de Pompe te bomen
    Ook Batenburg stad
    Hebben we gehad
    En dubbel en dwars doorgenomen.

't Was leuk jullie daar te ontmoeten
    In Boeddha's land van blote voeten
    't Is 's lands eer 's lands wijs
    Nu weer goede reis
    We doen Batenburg wel de groeten!