Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

Mandalay

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

23 November 2013 | Myanmar, Mandalay

Dinsdag is echte lummeldag geworden. We nemen vanavond om 8 uur de nachtbus naar Mandalay waar we om 4 uur vannacht hopen aan te komen. Omdat we om 12 uur onze kamer afmoeten doen we in de ochtend lekker rustig zodat we in ieder geval om 12 uur nog een beetje fris zijn. Daarna gaan we maar uitgebreid lunchen bij Yangon Food Vila waar we airco hebben en lekker luie stoelen. Aan het eind van de middag nog een klein hapje en de reis kan beginnen. Dat gaat eigenlijk voorspoedig. De bus vertrekt op tijd en komt ook op tijd aan. We hebben vette mazzel dat we om 4 uur 'smorgens ook al op onze hotelkamer terecht kunnen die we voor vanavond geboekt hebben. We zijn echter toch wel gammel. M.n. omdat de stoelen in de bus erg krap zijn en 8 uur in een bus is so wie so geen pretje. Ik had uit voorzorg een slaappilletje genomen maar dat heeft , zo te voelen, m.n. vandaag (woensdag 20) overdag nog doorgewerkt. Heb het gevoel dat ik overal zo in slaap kan vallen. Eerst tot 8 uur nog wat geslapen en daarna op gehuurde fietsen Mandalay in. Mandalay( althans het stukje dat wij vanmorgen befietst hebben) is niet echt op toerisme ingesteld hetgeen voor deze ochtend betekende dat het best mogelijke ontbijt uit fried rice vegetables bestond. Op gammele maag nou niet direct en tractatie. Na pagodebezoek van een tempel die uit teakhout is opgebouwd en flink stuk fietsen om aan kaartjes voor de boottocht naar Bagan te komen zitten we nu in wat luxer restaurant waar ze ook wat vertrouwder voedsel hebben. Vrijdag gaan we helemaal met een "Fast boat" naar Bagan. Duur 8 uur met vertrek 6 uur 's morgens. De bus doet er overigens ook 8 uur over om van Mandalay in Bagan te komen. Boot lijkt een veel ontspannender vooruitzicht dan de busreis van vannacht. Morgen (vrijdag 21) moeten we dus om 6 uur met de boot naar Bagan. Om vast te wennen aan het tijdstip gaan deze imbecielen dus vandaag (donderdag) om 5 uur met de taxi naar een zonsopgang kijken. Dat doen we bij een lange teak-houten brug (schat toch wel meer dan een km.) die zo'n 10 kilometer buiten de stad ligt. Dat bleek het vroege opstaan meer dan waard. Zowel in het schemerduister als met de opkomende zon gaf het er sprookjesachtige beelden. Daarna nog door naar een" heilige heuvel " zo'n km. of 30 buiten Mandalay. Flinke klim omhoog waarna je een mooi uitzicht had op de rivier die door Mandalay stroomt en op alle pagoden die in het omringende landschap gestrooid lijken te liggen Om 10 uur door taxi afgezet bij railway station in poging bij tourist information hotelovernachtingen voor Bagan te kunnen boeken. Hadden gisteren onder het avondeten van andere toeristen gehoord dat het lastig geweest was te boeken. Nou dat klopte. Met veel bellen lukte het de mevrouw van tourist information om twee nachten te boeken å raison van US50. Hoogseizoen en daarom waren de prijzen ook zo hoog. Moeten nu bij aankomst gelijk gaan proberen of er op de "vrije markt"? nog kamers te vinden zijn voor de vervolgnachten. We zijn, of waren, n.l. van plan 5 nachten in Bagan te blijven om op ons gemak de culturele erfgoederen aldaar te bekijken. De tempelcomplexen van Bagan schijnen nog mooier te zijn dan die van Ankhor What in Cambodja. Na ontbeten te hebben waren we om 12 uur weer bij hotel en hadden er toen toch weer een hele dag opzitten. Bij Jeanne zitten er echter twee dagen in 24 uur dus mogen we vanmiddag nog naar de handwerkbuurt van de goudkloppers en vanavond naar een marionettentheater. Ben benieuwd wat de goudkloppers bij ons los kloppen.