Vervolg Mandalay - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu Vervolg Mandalay - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

Vervolg Mandalay

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

23 November 2013 | Myanmar, Pagan

Omdat we niet willen overdrijven met in de hitte te wandelen dubben we over taxi of toch maar lopen naar goudkloppersbuurt. Onderhandelen met enkele chauffeurs maar die vragen o.i. iets te veel. Uiteindelijk dus het hele stuk naar goudkloppers gelopen (half uur -drie kwartier) op klein stukje na. Daar werden we gratis door een taxichauffeur meegenomen die ons op de plattegrond zag turen en behulpzaam was. Dat kan dus ook. In goudkloppersbuurt de handwerklieden aan het werk gezien en 10 vellen bladgoud gekocht. Wat we er precies mee gaan doen weten we nog niet maar misschien ziet Jeanne er bij thuiskomst wel heel anders uit. Met taxi prijs overeengekomen om naar buurt te gaan waar marionettentheater staat. Hoek 65ste en 27ste straat. 3000 Kyat. Rijdt meneer de taxichauffeur de verkeerde kant uit. Maar we zitten in het bakje van een pick-up die hier ook als taxi rijden. Op raampje gebonkt, stoppen, we zeggen hem dat hij verkeerd gaat, meneer wil extra geld, dat weigeren we, verkeerd rijden is jouw fout en dreigen met uitstappen waarop het uiteindelijk goed is. Het grappige is dat bij deze onenigheid er nergens een kwaad gezicht getrokken wordt. Als we hem aan het eindpunt toch het door hem gevraagde (luttele) extra bedrag als fooi geven nemen we als dikke vrienden afscheid. Waarbij we weer iemand hebben proberen bij te brengen dat afspraak afspraak is. Lekker gegeten in buurt van theater. Dat was in ieder geval al mijn winst en daarna uurtje marionettentheater waar ik op voorhand niet veel zin in had. Eerlijk is eerlijk het werd met stijl gebracht en het waren heel mooie poppen. Het kattegejank van een soort indonesisch "gammeldan" orkest had daarbij van mij niet gehoeven. Mijn cultuurbarbarisme moet ik niet helemaal verloochenen Vrijdagochtend gaat om 5 uur de wekker weer. We moeten naar de boot waarop ik dit nu zit te typen. Over brede rivier, waar de waal 4 x in past varen we naar Bagan. Eerst zien we nog wat pagodes (o.a. prachtig gelegen op de heuvel waar we gisteren waren) en daarna vooral plaatjes van het plattelandsleven aan de oever en veel vissersbootjes. Zitten gedurende de tocht lang en gezellig te kletsen met nederlands stel en met tsjechisch koppel. Die ontmoet je in het buitenland nog niet zo veel. Op de boot krijgen we een goed verzorgd ontbijtje en fatsoenlijke warme lunch dus alles bij elkaar een zeer relaxte reis. Om 4 uur aangekomen en vinden uiteindelijk na vrij lang zoeken, en met behulp van heel vriendelijke meneer die ons met paard en wagen langs de verschillende hotelletjes rijdt, een adresje voor de overige nachten die we in Bagan willen zijn. Bij het hotel waar we twee nachten geboekt hadden kunnen we de tweede nacht zonder probleem laten vallen zodat we vanaf morgen nu 4 nachten op dezelfde plek kunnen zijn. Zijn nu helemaal tevreden en slapen morgen in ieder geval uit waarna we naar het nieuwe adesje gaan.

  • 23 November 2013 - 10:31

    Bep:

    Ik zie het helemaal voor me, maar zou gráág wat ondersteund beeldmateriaal willen aanschouwen. Daar ben je wat karig mee, vind ik. Òf moet ik die wellicht via een andere site downloaden? Bladgouden pagodes op de helling van een brede rivier....daar droom ik van!

  • 23 November 2013 - 16:14

    Peter En Rian:

    Jan volgens mij type jij met 2 vingers, die mag je zovast voorzien van een velletje bladgoud, want je verhalen zijn geweldig om te lezen.
    De andere 8 verdient Jeanne, want die heeft toch voor het grootste deel deze schitterende reis uitgestippelt, waardoor jullie deze bijzondere dingen mee kunnen maken.
    En dan moet je maar een marionettefestival voor lief nemen!!
    Nog bedankt voor de "fotokaart".
    Ben het overigens met Bep eens, zou leuk zijn wat meer foto's te zien, we doen namelijk niet mee aan facebook!!
    Liefs uit Hattem.
    PS: De badkamer loopt op schema!!

  • 23 November 2013 - 16:39

    Ellen:

    Hallo lieve mensen ,

    Ik liep wat verslagen achter , want op mijn manier heb ik het druk........Met de zolder zijn we inmiddels zover dat het e.e.a. weer teruggeplaatst kan worden . Met uitzondering van al de spullen die naar de kringloop of de kraak zijn gegaan en dan blijft er nog een hele boel over .
    Afgelopen woensdag was Nienke jarig , dus waren we op Scheveningen , vandaag intocht Sinterklaas met daarna een heuse pieten-disco met de kleine meiden , morgen oppassen op de kleine jongens en zo houden ze ons o.a. bezig..........
    Denk jij Jan die Aziaten wat westerse normen en waarden ( voor wat die waard zijn !) bij te brengen ?
    Nou succes , achter die eeuwige glimlach gaat vast ook iets anders schuil !
    Bedankt voor de fotokaart uit Madagaskar ( gisteren aangekomen ) , die doet er minder lang over dan de kaart van Ad en Heleen , die moet n.l. nog komen en dat zal dan wel niet meer gebeuren.
    Jammer van hun goede bedoelingen .
    Een mooie voortzetting van jullie reis en tot horens , El

  • 23 November 2013 - 17:28

    Rudi:

    Ook ik krijg allerlei associaties met dat bladgoud en Jeanne ... Ben benieuwd wat het wordt. De foto's van en bij de houten brug waren werkelijk prachtig: kan me voorstellen dat het een prachtig moment was, zo vroeg in de ochtend.
    Net jullie kaart in de brievenbus gevonden: hartstikke lief! Dank jullie wel, ook namens Gerard. Heb het goed samen en geniet, geniet, geniet (maar dat is jullie wel toevertrouwd).
    Liefs,
    Rudi

  • 25 November 2013 - 11:22

    Jeanne Mertens:

    Dag Jeanne en Jan,
    Vandaag bezoek ik voor het eerst jullie website. Ik val midden in jullie verhaal en het leest direct als een trein. Ik ga vanavond thuis verder lezen en reageren.

    lieve grote,
    Jeanne

  • 25 November 2013 - 11:24

    Thieu:

    Lieve Jan en Jeanne,

    bedankt voor d kaart! mooie foto!
    Met stijgende jaloesie lees ik jullie verslagen.
    Het blijft intrigerend weer een keer mee te beleven wat hhet betekennt om op reis te zijn.
    Dank daarvoor en nog veel plezier.

    Thieu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanne en Jan

Na diverse verre reizen gemaakt te hebben, vieren we Jan zijn pensionering met een reis van een half jaar over het zuidelijk halfrond.

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 34313

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Zuidelijk halfrond

Landen bezocht: