ruzie - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu ruzie - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

ruzie

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

23 Oktober 2013 | Madagascar, Ranomafana

De eerste ruzie: MAAR NIET MET ELKAAR. De gids stond op tijd klaar. We gaan naar " reserve d'anja " een klein park waar we de" ringtailed lemurs" kunnen zien. De gids vertelde gisteren dat een wandeltocht van twee uur 24.000 ari ari zou kosten voor de huur van de gids + daarbovenop de entreeprijs voor het park. Bij het park aangekomen wil de gids dat ik hem het geld zou geven dan zou hij de kaartjes wel kopen. Ik zeg dat ik wel meeloop ( wil van nature graag zien dat alles correct verloopt) en reken bij de officiële loketbeambte netjes 44.000 ari ari af. De kosten voor gids moeten daar ook afgerekend worden en de entree. De gids maakt me dan duidelijk dat het dus een wandeling van een uur wordt. Ik zeg hem dat we toch twee uur afgesproken hadden maar dat ontkent hij terwijl hij gelijktijdig iets mompelt over veranderde prijzen.Omdat ik het niet heel zeker weet laat ik het even rusten en vraag aan Jeanne hoe het nou zat. Die was er ook van overtuigd dat er twee uur afgesproken was. De wandeling toch maar gewoon aangevangen en vrij snel komen we de lemuren tegen waar we prachtige foto's van kunnen maken. Na ruim drie kwartier maakt de gids duidelijk dat het uur er bijna opzit en we terug moeten. Ik besluit hem toch aan te spreken op zijn m.i. incorrecte manier van zaken doen. Eerst 2 uur afspreken terwijl het uiteindelijk maar een uur is. Hij komt met m.i. het lulverhaal dat de prijzen vanochtend verhoogt zijn en hij daar ook niets aan kan doen. Schiet daarbij bijna gelijk door naar de defensieve hoek. Wij moeten niet denken dat hij geld van ons wil stelen en niet veel later komt er ook discriminatie aan te pas. Ik probeer hem duidelijk te maken dat als hij een afspraak met ons maakt hij die na moet komen en als de organisatie de prijzen zo plotseling verhoogt hij een probleem op te lossen heeft met de organisatie maar niet met ons. Noch rustig pratend ( wat ik niet zo lang volhoud in dit soort situaties) nog met opgewondener toonzetting is de gids echter voor rede vatbaar. Jeanne zoekt haar recht bij terugkomst in het officiële kantoortje. Daar blijkt dat de nieuwe prijzen al gelden vanaf april 2012 en dat de gids om mensen te werven blijkbaar dus nog een prijslijst gebruikt van voor die tijd. Dat wordt in het bijzijn van zijn bazen in ieder geval duidelijk zonder dat we weten of hij daarvoor op zijn vingers wordt getikt of dat het gemeengoed is om zo te handelen. Gaat uiteindelijk niet om groot bedrag maar ik kan er in ieder geval slecht tegen besodemieterd te worden. Hebben echter heel mooie foto's kunnen maken en op die manier was het een prima uitstapje. Op de terugweg komen we langs hotel met zwembad. Vandaag moest al een beetje rustdag worden en we besluiten te vragen of we van het zwembad gebruik kunnen maken. Dat kan en we hebben lekker paar uur gezwommen en zaten om half een achter de koude witte. Kortom prima dagje. Morgen en overmorgen nog twee flinke etappes en dan hebben we een echte break aan de kust.

  • 24 Oktober 2013 - 11:28

    Ad:

    Lemuren bekijken ,prachtig lijkt me dat.
    Dat gedoe met die gids komt me bekent voor.
    Vorig jaar in een wildpark in India ,een fietsgids geregeld voor 60 roeri`s per uur.
    nog geen euro dus waar praten we over.
    Vijf uur heeft hij ons in zijn fietsrikja de prachtigste plekken en beesten van het park laten zien.
    Dat is dan 300 roepi`s We besloten uit dankbaarheid er 400 van te maken.
    Was hij daar blij mee? Nee het was 600 geworden .Mooi niet dus, maar pas nadat we dit met
    behoorlijke stemverheffing hadden duidelijk gemaakt ,droop hij af.
    En ja het gaat maar om enkele euro`s , en ja wij zijn rijk , maar dan nog afspraak is afspraak.
    En als ik wat weg wil geven dan doe ik dat uit eigen beweging en niet afgedwongen.
    Geniet van de rust aan de kust. Wij doen dat vanaf morgen ook op La Palma.
    groetjes.
    Heleen en Ad

  • 24 Oktober 2013 - 12:11

    Peter En Rian:

    Zit je nu nog wel 2 dagen, met een onwillige chauffeur opgeschept?
    Lijkt me ook niet zo leuk!
    Ook wij zijn komende week weg naar een eiland, maar voor ons blijft het bij Texel.
    Als jullie nu allemaal een beetje zon daar naar toe sturen is iedereen weer tevreden!!
    Maar genieten zullen we toch wel, groetjes Peter en Rian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeanne en Jan

Na diverse verre reizen gemaakt te hebben, vieren we Jan zijn pensionering met een reis van een half jaar over het zuidelijk halfrond.

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2767
Totaal aantal bezoekers 34328

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Zuidelijk halfrond

Landen bezocht: