Mauritius - Reisverslag uit Mahébourg, Mauritius van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu Mauritius - Reisverslag uit Mahébourg, Mauritius van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

Mauritius

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

10 November 2013 | Mauritius, Mahébourg

Donderdagmiddag naar Mauritius gevlogen. Een wereld van verschil op slechts 1000 km. afstand van elkaar. Mauritius is een relatief klein eiland van 65 bij 40 km. Keer of 4 Texel schat ik zo. Als we 's avonds in het donker aankomen en met taxi naar het hotelletje gaan wordt eigenlijk al gelijk duidelijk dat Mauritius een rijk en ontwikkeld land is.Je voelt je op straat, ook 's avonds, gelijk veilig en alles ziet er verzorgd en goed onderhouden uit.Kunnen om 9 uur nog ergens terecht voor warm eten en de menukaart is overwegend Aziatisch geörienteerd. Ook de bevolking ziet er echt als mengeling van Afrika en Azië uit terwijl de winkels daarnaast ook westers geörienteerd zijn en ook volop luxe artikelen verkopen. Waarschijnlijk brengt het toerisme hier veel voorspoed. Dacht daarbij altijd dat Mauritius een oude franse kolonie was geweest en daarom ook erg frans georiënteerd was. Dat laatste klopt nog wel redelijk maar verreweg het grootste gedeelte van de recente historie was het een engelse kolonie. De tweede officiële taal is wel frans, naast een van het creools afgeleide taal. Engels wordt echter ook volop gesproken en men rijdt hier ook links. Sinds 1962 is Mauritius echter onafhankelijk. Mauritius dankt zijn naam overigens noch aan Frankrijk noch aan Engeland maar aan die andere grootmacht uit het verleden. Een gedenksteen in de haven van Mahebourg waar ons hotelletje staat maakt duidelijk dat het eiland naar prins Maurits is vernoemd. Dat Mauritius tussen Afrika en India in ligt werd de eerste ochtend nog eens onderstreept toen ik in alle vroegte aangetrokken werd door de muziek van een kleurrijke hindoestaanse feestdag ter ere van de zoon van Shiva. Een van de deelnemers aan de "processie" nodigde me uit om gerust foto 's te maken en vertelde en passant een beetje over de vele vergelijkbare plechtigheden die ze zo door het jaar heen hebben. Zeker de helft van de vrouwelijke bevolking gaat ook indiaas gekleed. Fleurige, bijna doorzichtige gewaden bepalen.m.n. op de zondag het staatbeeld. Zondag zijn we met een lokale bus een stuk over het eiland gereden om er een klein beetje meer van te zien. De andere 3 dagen zijn we op gehuurde fietsen naar een strandje , een km. of 10 van ons hotelletje, gegaan en hebben we rustig aan gedaan. Om de koffer vol te krijgen hebben we toch maar een snorkeltje gekocht. Dat kan ook in Indonesië nog goed van pas komen. Kortom prima om hier even te zijn maar Mauritius mist toch het opwindende en bijzondere van de andere landen die we tot nog toe bezocht hebben. De kustweg die we naar het strandje gefietst hebben zou qua bebouwing ook ergens in zuid Italië hebben kunnen liggen. Het is nu zondagmiddag en morgen tegen de avond hebben we de vlucht naar Kuala Lumpur. Daar komen we dan dinsdagochtend vroeg aan. Ben nu in gespannen afwachting van de uitslag van NAC-PSV. Dankzij het tablet kunnen we het Nederlandse nieuws een beetje volgen en daar mogen op zondag de voetbaluitslagen niet bij ontbreken. P.S. Ik kwam er gisteren achter dat er een reisverslag, om wat voor reden dan ook, niet doorgekomen is op het blog. Voor diegenen die niets willen missen is het te vinden bij het verslag "prachtige tocht" waar ik het bij heb aangeplakt.