Australië - Reisverslag uit Perth, Australië van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Perth, Australië van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

Australië

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

23 Januari 2014 | Australië, Perth

Resumé Sumatra.

Eigenlijk kort samengevat is Sumatra een prima plek geweest om er gewoon lekker te zijn. Lekker, heet, indonesisch gegeten en alles gaat of ging van een leien dakje. Vooral het weer is 200% meegevallen. Regentijd betekende niet meer dan tegen de avond soms een flinke bui (op één hele regendag na) en voor de rest prima weer. Bukittinggi ( jungletocht en lake Maninjau) en Bukit Lawang met de orang oetangs sprongen er uit. De rest was gewoon aangenaam vertoeven.

Van Kuala Lumpur (3) naar Down Under.

We zijn voor twee dagen weer even terug in Kuala Lumpur. Voorspoedige vliegreis vanaf Banda Atjeh en op vliegveld Kuala Lumpur verzekerde men ons nogmaals dat het geen probleem zou geven als we niet vanuit Jakarta kwamen. We beginnen er vertrouwen in te krijgen. Om een uur of 5 waren we in het stadscentrum en even later reeds in het winkelcentrum. Dat kan niet missen want het centrum is eigenlijk een groot winkelcentrum. Ongeveer op een oppervlakte van 5 bij 5 kilometer zijn het enkel maar grote shoppingmalls die onder- of bovengronds met elkaar verbonden zijn. Score: Voor Jeanne een nieuwe bril (al twee brillen kapot) , voor mij twee leesbrillen die niet meer zouden moeten kunnen breken (al 4 paar naar de klote) en 6 nieuwe onderbroeken van Pierre Cardin. Daar had ik er een jaar of 6 geleden ook twee van gekocht hier in Kuala Lumpur maar ik heb er helaas deze vakantie eentje met het vuile waswater door de WC gekieperd. Loop er nu weer netjes bij.

De volgende dag alle winkelcentra afgestruind o.a. naar de applestore omdat de I pod van Jeanne dienst weigert. Was helaas niet te repareren. Ik nog op zoek naar visgerei om in Australië geheel zelfvoorzienend te kunnen opereren c.q. kamperen. Ook dat lukte niet. Wel weer twee keer onmundig lekker gegeten bij, zo langzamerhand ons eigen, restaurantje in de straat waar allemaal eetstalletjes staan.Woensdagavond tegen 6en naar het vliegveld. Onderweg gemerkt hoe booming de economie hier is. Onderweg naar het vliegveld zie je 8 wolkenkrabbers tegelijk in aanbouw bij het equivalent van Silicon Valley dat hier Cybercity heet. Daarna probleemloos inchecken en met een beetje vertraging naar Perth. Daar hebben ze , enigzins tot onze verrassing, dezelfde tijd als op Maleisië en na 6 uur vliegen en flinke controle bij douane ( inclusief snuffelhonden die speciaal voor ons tevoorschijn werden gehaald) werden we om half 7 'smorgens opgewacht door Margeret. Margeret is de vrouw van Brian een australiër die Cors en Mieke in 1972 in Spanje ontmoet hebben toen hij samen met twee vrienden door Europa trok. Dat contact is altijd blijven bestaan en daaraan hadden wij het te danken dat we ongelofelijk gastvrij onthaald werden en de eerste dag in Australië gruwelijk verwend zijn geworden. Bij alles waren Brian en Margeret behulpzaam , zoals daar zijn : ons naar verhuurbedrijf van de camper brengen, 'smiddags lunchen in Perth met ander stel, wij daarna even lekker naar bed om wat bij te komen terwijl er boodschappen gedaan worden en er voor ons gekookt wordt, ze hadden ongeveer alle toeristische folders van west Australië klaar liggen en voor het ontbijt de volgende dag whole wheat bread gekocht omdat wij dat lekker vinden, eigen geproduceerde honing voor onderweg meegekregen + extra sterke anti muggen spul want ze steken hier zo gemeen, etc. Net voordat we de andere ochtend om 9 uur doodgeknuffeld zouden zijn hebben we onze biezen gepakt en zijn we er met ons campertje ( eenvoudig maar met alles erop en eraan) op pad gegaan.

Eerst langs een garagebedrijf waar onze achterklep gerepareerd moest worden, daarna winkelcentrum leeggekocht voor alle levens- en genotmidelen voor de komende dagen en om ongeveer 1 uur 'smiddags reeds gesettled op eerste camping aan zee zo'n 100 km. boven Perth. De eerste 2 weken willen we het stuk ten noorden van Perth aandoen en daarna (als de australische vakanties afgelopen zijn) het drukkere zuiden. De zon schijnt uitbundig maar er staat een heerlijk koel briesje en terwijl ik dit (om een uur of 8 'savonds) opschrijf heb ik zelfs een trui aan. Voorlopig niks hittegolf hier aan de kust maar echt vakantieweer.Heb net Jeanne een ongelofelijk pak op der lazer gegeven met scrabble en begin zowaar weer een beetje te geloven in wonderen. Kortom de dag kan niet meer stuk. Omdat het hoogseizoen is hier konden we maar een nacht op onze eerste camping blijven. Beetje jammer want hij lag er prachtig aan de monding van een rivier waardoor je er ook in rustig, zoet, water kon zwemmen. De zee is namelijk nog al ruig. 50 km. verderop echter volgende camping gevonden waar we twee dagen blijven. Zowel bij eerste camping als nu lijkt het op de kaart dat het bij een dorpje of stadje is maar dat blijkt in de praktijk niet meer te zijn dan wat vakantiehuizen en , met wat geluk, een klein winkeltje. Een gezellig centrumpje en/of "even naar Gijs" is er niet bij. Zelf koken en op tijd naar bed. Zelf koken is wel weer aangenaam na drie maanden steeds buiten de deur eten.Vandaag zaterdag 18 flink langs het strand gesjouwd en zelfs weer een beetje verbrand. Er is tot nog toe nog geen wolkje aan de horizon te bespeuren geweest. Gelukkig waait het hier aan de kust redelijk en 'savonds zelfs behoorlijk waardoor het goed te doen is. Vorige week was het hier 46 graden en in het binnenland is het dan echt niet te harden.

We staan inmiddels na 5 dagen op onze 4de camping. Rijden redelijk vroeg in de ochtend een niet te groot stuk zodat we om een uur of 11 nog een hele dag voor ons hebben. De camping waar we nu staan ( dinsdag 21 januari) ligt bij iets van een dorpje en vlak bij het strand. Blijven hier minstens 2 dagen want we schijnen er ook te kunnen snorkelen.

Dat van "niks hittegolf" van een paar dagen geleden moet ik trouwens terugnemen. Gisteren blijkt het 44 graden geweest te zijn en vandaag een schamele 43. Onder water is het nog het best te harden. Afgelopen nacht werd er rond 12 uur op onze camper gebonkt en riep men "fire". Nou dan wil je , met de verhalen over bosbranden in Australië echt wel snel het bed uit. Viel gelukkig reuze mee. Bij de ingang van de camping woedde een klein brandje in een berg houtafval, misschien wel aangestoken dacht de eigenaresse van de camping. . De bomen die er in de buurt stonden vatten echter geen vlam en na een minuut of 10 kwam een klein brandweer auto'tje de boel blussen. Het was echter goed te merken dat men hier met brand uiterst alert is.

Als we 23 jan. om 8 uur wegrijden van de volgende camping (Kalbarri) om weer verder te trekken blijken alle 3 de benzinepompen in het dorpje gesloten te zijn. Bordje"closed" op de deur. Met wat navragen blijkt het om een stroomstoring te gaan waardoor alles op zijn gat ligt. Moeten echter zo dringend tanken dat op pad gaan geen zin heeft. Staan nu maar in de schaduw af te wachten tot wanneer de stroomstoring is verholpen.

Pas om 11 uur lukte het bij een garagebedrijf die een generator ingeschakeld had om benzine te krijgen. Toch een voorspoedige reis van 450 km. gemaakt. Staan zoals altijd weer aan de Indische Oceaan aan de westkust en zoals al eerder gezegd lijkt alles veel op elkaar. Alles lijkt vooral ontworpen op functionaliteit en niet op een wat prettige of warme uitstraling. Meestal komt het culinaire niveau niet boven fish and chips of hamburger in diverse soorten. Zelf koken wordt zo nog aangenamer.

Gisteren overigens de eerste levende kangoeroe gezien. Langs de weg komen we wel verschillende aangereden dode beesten tegen maar verder laten ze zich nog weinig zien. Dit in tegenstelling tot de papegaaien die vooral tegen zonsondergang luidruchtig hun slaapplaatsje zoeken.

• 23 Januari 2014 - 13:51

Floor:

Wauw...... Wat een verhaal weer. En wat krijg ik weer heimwee naar Australië.... Inderdaad, de mensen zijn daar zo gastvrij. Super! Wij zitten hier in de regen. Niks geen winter, sneeuw of ijs. Maar regen.... En dan bij jullie 44 graden. Maar wat maakt het uit als je met je campertje zo dichtbij de prachtige blauwe zee kunt staan. Heerlijk. Geniet er nog van...... En ik ben zo benieuwd naar de foto's... Dikke kus,
    Xxx
    Floor

• 23 Januari 2014 - 15:47

Ad:

Kuala Lumpur moet voor jullie nu bijna al zo bekend zijn als Nijmegen.
    Als ik lees van die grote winkels , denk ik met plezier terug , toen wij met zijn allen
    ons in de Maleise kleding hebben gestoken.
    Mooie tijd gewenst in Australie
    Groet
    Ad en Heleen

• 23 Januari 2014 - 20:53

Peter En Rian:

Het zal inderdaad even schakelen zijn, Australië is qua natuur en cultuur heel wat anders als wat jullie de laatste maanden gewend waren.
    Maar de gastvrijheid, het weidse landschap, vele vogels en inderdaad meer dode dan levende kangaroes heeft ook wat.
    Wij kregen het advies om altijd te tanken als je een pomp zag, ook al is de tank nog maar half leeg, je weet nooit wanneer je weer de gelegenheid krijgt.
    Al gewend aan het links rijden?
    Hier begint het nu iets meer winter te worden, ben bij dat ik het zondag voor 3 weken kan ruilen voor de zomer in NZ.
    Zal jullie op de hoogte houden.
    Groet Peter en Rian.

• 23 Januari 2014 - 23:20

Marijke S:

Ha die lieve Jan en Jeanne,

Weer mooie berichten uit Australie van jullie. LEUK !
    Zijn kangaroes eigenlijk gevaarlijk ?
    Ik ben altijd gecharmeerd van hun buideltje....... Daar zou ik wel eens in weg willen kruipen.
    De hitte trekt me niet, het briesje wel.
    Hier gaat het goed. Jan heeft zijn rijbevoegdheid weer ( als jullie niets verteld was, merkten jullie niets als je terug kwam....). He is life and kicking. De eerste leesrepetitie is er al weer geweest ; leuk, omtroerend, sommige mensen begrepen niet alles, sommigen wel. Je zult het wel gaan missen Jeanne, maar ga je mee zingen ? Ik ga dat doen en ik hoop jij ook. Sinds ik bijna niet meer gewoon rook (wel elektrisch en Jan ook ) , begin ik weer stem terug te krijgen. Dat is FIJN !!!!! Zullen we weer een repertoirtje opbouwen als je terug bent. Ik blijf de alt en jij de sopraan.......
    Afgelopen zaterdag zijn we bij Sprok wezen kijken in de keurvorst ( band van Angela en Jos ) - ik was ontroerd door de Siciliaanse dodenmars. De avond daarvoor speelde Gerrit Kistemaker "Krapps laatste band" van samuel Becket in de Tuut in Appeltern ( stoomgemaal) . Heel indrukwekkend.
    Daarna hebben we heerlijk gezongen bij ons thuis met peter van R, Erik de V en hun vrouwen. Ouderwets gezellig. Ik heb een nieuw free-lance baan per 1 sept bij Novilo in Utrecht, als talentbegeleider en 'train de docent'. Heel leuk gesprek gehad. Ik blijf ook nog 3 dagen op Maaswaalcollege werken. Minder lessen en meer coachen. helemaal mijn 'ding '.Het klink als "als de rook om je hoofd is verdwenen "of als 'manisch '- wie zal t zeggen ? Ik maak het goed en Jan ook .
    Hoop dat voor jullie ook. Ik heb zin om weer eens om de tafel te zitten, life te 'chatten'.
    Liefs en zoen ( en ik zal dan lekker koken ..... )
    x Marijke ( en Jan is net een pilsje halen bij Gijs)

• 24 Januari 2014 - 11:46

Thieu:

Lieve luitjes,

Leuk weer te horen dat het jullie goed gaat. Ik kijk nu naar de halve finale van down under dus een beetje ben ik ook bij jullie.
    Jullie evaluaties voor je aan een nieuwe trektocht begint maken het voor mij zeer overzichtelijk jullie te vplgen.
    Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is de competatieve instelling die Jan laat zien. ik heb die tot nu toe gemist wat het scrabble betreft dan. De uitslag van de vorige potjes kan ik nu wel raden!, Maar wellicht kan de uitslag van de komende potten scrabble integraal doorkomen in het verslag. Zeker nu jullie per camper reizen.
    Dank voor de nieuwjaarskaart die in goed orde is aangekomen.
    Thieu

• 27 Januari 2014 - 12:37

Ineke En Joost:

dag jan en jeanne,
    Wat een omschakeling na Afrika en Azie! Wel lekker relaxed zo. We zijn net terug van het Pompeskieen en iedereen miste jullie vanzelfsprekend. We hadden veel zon en verse sneeuw dus het kon niet beter. De hartelijke groeten van Gisela en Charlotte en Arie en Cisje en Matthieu en carla en Francis enz enz