Kalaw - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu Kalaw - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Jeanne en Jan Brik - Kop - WaarBenJij.nu

Kalaw

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Jan

29 November 2013 | Myanmar, Inle

Woensdag met de bus naar Kalaw gegaan. Bus zou tussen 7 en half 8 vertrekken maar kwam pas om 8.15 uur bij het hotel voorrijden. Op onze stoelen na zat hij ook zo goed als vol met toeristen dus kon het wat ons betreft full speed richting Kalaw. Nee dus, buspersoneel wilde nog graag wat bijverdienen dus naast de "normale" tickets die via de touroperators aan m.n. toeristen verkocht worden was het nu de beurt aan het niet officiële circuit van het gangpad. Daar werden uiteindelijk toch nog zeker 20 "locals" gestald op hele kleine plastic krukjes zodat je in het gangpad letterlijk over de hoofden kon lopen. Zo werd het uiteindelijk 4 uur 'smiddags voor we in Kalaw waren. Het laatste gedeelte van de reis zijn we flink de bergen in geklommen en zitten nu op 1100 meter. Dat is aan het heerlijk koele klimaat te voelen en vanavond heb ik voor het eerst in twee maanden denk ik mijn trui weer eens aan. Morgen maken we met Richard en Leonie een ééndaagse trektocht met gids van in totaal 6 uur lopen.Als dat goed bevalt (want we vinden het eigenlijk ook wel veel) gaan Jeanne en ik mogelijk daarna ook te voet naar het Inle lake. Dat wordt dan een driedaagse tocht van ongeveer 6 uur lopen per dag maar waarbij het grootste deel van de bagage niet meegesleept hoeft te worden. We hebben in het verleden regelmatig dat soort trekkings gedaan (o.a. Torres del Paine in Chili) en daar altijd enorm van genoten. De vraag is echter of de oudjes er nog fit genoeg voor zijn c.q. weer fit genoeg voor zijn in mijn geval. Morgen bezoeken we twee plattelandsdorpjes waar een bepaalde stam woont (de Khmer) die oorspronkelijk uit Cambodja en Laos komen. Bij de driedaagse trekking zouden we op die manier zelfs wat verschillende stammen kunnen bezoeken. Het lijkt me daarnaast ergens ook wel lekker om fysiek weer eens een prestatie te moeten leveren. Maar laat ik niet te ver op de zaken vooruit lopen. Straks lukt het morgen voor geen meter en dan wordt het verhaal vanzelf anders. Het verhaal wordt inderdaad anders. Vandaag (donderdag 28 nov.) een prachtige wandeltocht door de bergen gemaakt. In totaal hebben we 6 uur gewandeld waarbij we zeker driekwart van de tijd flink geklommen of gedaald zijn. Dat levert naast prachtige vergezichten uiteindelijk ook stramme/stijve kuiten op. Van de zomer liep ik rondom Batenburg soms een flinke wandeling van 3 uur en vond dat dan al een heel beste prestatie. Voor vandaag stond er dus het dubbele op het programma. Het goede nieuws is dat we het meer dan goed volgehouden hebben maar helaas de gids vertelde onderweg dat de meerdaagse trekking naar inle lake nog net een tandje zwaarder is. We zouden dan de tweede dag 8 uur moeten lopen. Omdat overdrijven ook een vak is hebben we eendrachtig besloten dat dit te gek is en zijn we intussen best trots op de prestatie van vandaag. Zes uur door de bergen lopen dat had ik een jaar geleden (voor ik gedotterd was) nog geen half uur volgehouden. 's Avonds nog gezellig met Richard en Leonie gegeten en daarna afscheid genomen. Zij vertrekken morgenvroeg naar Mandalay en wij gaan naar Inlelake. Daar komen we nu wel iets eerder dan gepland aan waardoor we hier 7 nachten moeten blijven willen we Els en Janus uit Batenburg hier treffen. Die zijn na een reis door India nu met een georganiseerde groepsreis in Myanmar aangekomen en volgens hun reisschema zijn ze 5 dec. hier. Zoals wij reizen is dit de enig logische plaats om elkaar te ontmoeten.Zou leuk zijn want zo ver van huis bekenden treffen blijft altijd bijzonder. Vanmiddag eerst maar eens gaan uitvogelen wat er hier in de buurt allemaal te doen is, op en/of rondom het meer. Jeanne blijkt er waarschijnlijk net in te zijn geslaagd een vliegticket te boeken van Jakarta naar Padang. Dat ligt ongeveer midden in Sumatra. We hebben inmiddels wat meer definitieve reisplannen voor Indonesië gemaakt ook al kunnen we daar, omdat we geen 60dagen visum kregen, niet de oorspronkelijk geplande tijd van 40 dagen blijven. De planning is nu om 3 tot 4 weken op Sumatra te blijven en vanuit Padang richting Medan te gaan om vandaar weer ovrr te steken naar Maleisië en daar iets van "strandvakantie" te houden voor we doorgaan naar Australië.

• 29 November 2013 - 17:33

Ellen:

Hoi Jan en Jeanne,
    Hier is het nu ook fris , wind, regen en de laatste blaadjes die gaan vallen.
    Alle reden om vroeg aan de wijn te gaan en bovendien zijn alle St.Nicolaas cadeautjes ingepakt , die de goed heilig man 5 dec in Delft gaat schenken.
    Jammer dat jullie de 3 daagse voettocht niet gaan doen, maar waarschijnlijk wel verstandig.
    Toch wel een prestatie van jou Jan (Jeanne is nog een jonge meid) 6 uur lopen.....
    Als ik me goed herinner vroeg je in België al na een kwartier waar het terras was , haha.
    Dus je kan het wel !
    Hier verder geen spectaculaire dingen te melden , maar ook dat kan heel aangenaam zijn .

• 30 November 2013 - 21:38

Rudi:

Hi Jan en Jeanne,
    Wat leuk dat jullie mensen uit Batenburg gaan treffen. Lijkt me bijzonder om elkaar in een hele andere omgeving te ontmoeten.
    Stoer hoor, zo lang wandelen in de bergen. En goed om te lezen dat jullie ook grenzen trekken en niet alleen maar gaan voor de 'ultieme prestatie'. Met goed luisteren naar je lijf kom je uiteindelijk verder, denk ik.